Zajęcia o Rozpoznawaniu Swoich Granic i Bezpiecznych Zasadach w grupie “Niedźwiadki”
W ramach ogólnopolskiej kampanii “dzieciństwo bez przemocy” w grupie przedszkolnej “Niedźwiadki” odbyły się zajęcia z psychologiem przedszkolnym mające na celu nauczenie dzieci, jak rozpoznawać swoje uczucia i granice. W ramach spotkania przedszkolaki uczyły się odróżniać sytuacje, które sprawiają im radość, od tych, które budzą smutek, strach lub złość, przedszkolaki dowiedziały się także, jak w takich sytuacjach postępować. Na początku dzieci wspólnie zastanawiały się, co lubią, a czego nie. Wymieniane były różne przykłady sytuacji, a dzieci reagowały, wstając (jeśli coś lubią) lub pozostając na miejscu (jeśli czegoś nie lubią). Przykłady obejmowały zarówno pozytywne doświadczenia, jak i te mniej przyjemne. Przedszkolaki dowiedziały się, że każdy ma prawo do swoich uczuć i że to, co jedni lubią, inni mogą odbierać inaczej. W kolejnej części nauczycielka opowiedziała dzieciom historię Humorka, któremu nowy kolega w grupie dokuczał i przezywał go. Dzieci zastanawiały się, jak czuł się Humorek, czy zachowanie nowego kolegi było w porządku i co Humorek powinien zrobić. Dzięki wspólnej rozmowie przedszkolaki zrozumiały, że w sytuacjach, które są dla nich nieprzyjemne – gdy ktoś przezywa, bije lub straszy – należy zastosować bezpieczne zasady.
Te zasady to:
- Głośno powiedzieć „nie”.
- Szybko odejść od sytuacji.
- Powiedzieć zaufanemu dorosłemu o tym, co się wydarzyło.
Humorek, mimo strachu, zgłosił swoje obawy pani z przedszkola, która pomogła mu rozwiązać problem i wyjaśniła nowemu koledze, że nie wolno dokuczać innym, bo to sprawia przykrość. Dzieci dowiedziały się, że zaufany dorosły, do którego można zwrócić się o pomoc, to osoba, która zawsze ich wysłucha i zrozumie. Mogą to być rodzice, dziadkowie, starsze rodzeństwo lub nauczyciel w przedszkolu. Na zakończenie dzieci ćwiczyły stosowanie bezpiecznych zasad i przypomniały sobie, jak ważne jest dbanie o swoje granice, a także szacunek wobec innych.