Dzień dobry w poniedziałek ! – Dzień Wody
Woda jest niezbędna nam do życia.
Bez niej nie byłoby nikogo z nas.
Woda także ma swoje własne święto.
Międzynarodowy Dzień Wody
obchodziliśmy 22 marca.
dlatego serdecznie zapraszamy wszystkich do zabawy z wodą…
Czy wiesz, że…?
– ciało człowieka, zwierząt i roślin składa się głównie z wody
– wszyscy muszą pić wodę – człowiek może bez niej żyć kilka dni
– w morzach i oceanach woda jest słona, nie wolno jej pić!
– w jeziorach i rzekach woda jest słodka
– lód i śnieg to także woda
– jeśli nie ma wody mamy suszę, gdy jest jej za dużo może być powódź
– większą część powierzchni naszej planety pokrywa woda – patrząc na nią z kosmosu widzimy głównie kolor niebieski
– wody może nam zabraknąć, trzeba ją oszczędzać
Zapraszamy do posłuchania: „Piosenka o Zdrowej Wodzie”
https://youtu.be/YZMJWz_me6g
Jak dbać o wodę?
-
Pamiętaj o zakręcaniu kranu. Gdy myjesz ręce albo zęby, woda nie musi cały czas płynąć!
-
Nie baw się spłuczką w toalecie 🙂
-
Bierz szybki prysznic zamiast kąpieli.
-
Nie śmieć. Woda płynie również pod ziemią, a śmieci mogą ją zatruwać.
-
Jeśli masz ogródek, zbieraj deszczówkę. Możesz podlać nią kwiatki i warzywa.
-
Nie wrzucaj śmieci do rzek i jezior. One są domem dla wielu zwierząt. Nie chciałbyś, aby ktoś wyrzucał śmieci w Twoim pokoju.
Drogie dzieci, na pewno wiecie jak ważne jest mycie rąk !
Trzeba również pamiętać, że nie wystarczy nałożyć trochę mydła i spłukać.
Ręce należy myć co najmniej trzydzieści sekund.
A ile to 30 sekund zapytasz? Tyle co trwa ta piosenka :
https://youtu.be/4zeXmv2zPGs
NO TO NAJWYŻSZY CZAS NA EKSPERYMENTY !
-
Jeśli chcecie zobaczyć, dlaczego mydło i woda pomagają nam walczyć z zarazkami, wykonajcie eksperyment.
Będziecie potrzebować:
-
miseczkę albo głęboki talerz,
-
trochę mleka (jeśli nie masz to wody),
-
szczyptę pieprzu i mydło.
Wykonanie doświadczenia:
1. do miseczki wlej mleko lub wodę
2. wsyp pieprz – to będą nasze zarazki
3.zanurz jeden palec w misce. Popatrz, zarazki przykleiły się do Twojego palca!
4.Teraz namydl drugi palec i znowu zanurz w misce…
5.Co to? Zarazki uciekają!
Jaki jest wniosek: sama woda nie wystarczy aby mieć czyste ręce!
ZADANIA DO WYKONANIA W DOMU
1. Niektóre rzeczy toną w wodzie, inne się na niej unoszą. Możesz sprawdzić to w domu. Wybierz pięć niewielkich przedmiotów i sprawdź, które z nich będą pływać, a które pójdą na dno….
2. Szeregowanie według wielkości.
-
WERSJA ŁATWIEJSZA DLA MŁODSZYCH DZIECI (należy wydrukować dwa komplety kropel): dorosły układa krople w kolejność od największej do najmniejszej (bądź odwrotnie), dziecko próbuje odwzorować sekwencję
-
WERSJA TRUDNIEJSZA DLA STARSZYCH DZIECI: dziecko samo wycina i szereguje krople w kolejność od największej do najmniejszej (bądź odwrotnie)
3.Uzupełnij sekwencję – sekwencja to uporządkowany ciąg elementów. W naszym zadaniu należy dorysować krople w taki sposób, aby pasowały do wzoru. Np. niebieska, niebieska, czerwona itd.
uzupełnianie sekwencji-skonwertowany
4. Policz krople – wykonaj działania.
5. Szablon kropli – kroplę można przyozdobić dowolną techniką. Młodsze dzieci mogą pokolorować, starsze np. wykleić plasteliną lub wykonać wydzierankę.
kropla szablon-skonwertowany(1)
Na zakończenie, pamiętajcie aby PIĆ DUŻO WODY!
A na dobranoc poproście kogoś dorosłego o przeczytanie bajki o Małej Syrence 🙂