Podsumowanie innowacji pedagogicznej „Aktywne poranki sensoryczne” realizowanej w grupie „Słoneczka”.
Innowacja pedagogiczna „Aktywne poranki sensoryczne” realizowana w grupie „Słoneczka” miała na celu wdrażanie codziennych aktywności fizycznych opartych na elementach Integracji Sensorycznej. Program koncentrował się na usprawnianiu trzech bazowych układów sensorycznych:
- Układu przedsionkowego, odpowiedzialnego za utrzymanie równowagi i prawidłową postawę ciała,
- Układu proprioceptywnego, który wspomaga rozwój motoryczny i koordynację ruchową,
- Układu dotykowego, mającego wpływ na reakcje posturalne, percepcję wzrokową oraz rozwój emocjonalny dzieci.
W ramach innowacji wprowadzono różnorodne zabawy ruchowe, które nie tylko poprawiają sprawność fizyczną, ale także wspierają procesy myślowe, koordynację obustronną, koordynację wzrokowo-ruchową oraz wzmacniają mięśnie centrum ciała i obręczy barkowej. Aktywności angażują pięć podstawowych zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk, co pozwala na wieloaspektowy rozwój dzieci.
Regularne stosowanie ćwiczeń sensorycznych przyczyni się do poprawy koncentracji uwagi, redukcji nadpobudliwości psychoruchowej oraz minimalizacji ryzyka wystąpienia trudności szkolnych, takich jak dysleksja, problemy z czytaniem i pisaniem. Dzięki innowacyjnemu podejściu dzieci rozwijają swoje zdolności ruchowe, poznawcze i emocjonalne w sposób naturalny i angażujący, co stanowiło solidną podstawę do ich dalszego rozwoju edukacyjnego.
Podczas dotychczas zrealizowanych zajęć, dzieci ćwiczyły zmysły wzroku, słuchu i węchu, dobrze się przy tym bawiąc. A przed nami kolejne wyzwania, które będziemy relacjonować na bieżąco.









