Dzień Budyniu
Witajcie kochane przedszkolaki – dzisiaj wtorek,
ostatni dzień miesiąca!
#zostanwdomu
Dzisiaj jest 31 – ostatni dzień miesiąca, ale czy pamiętacie
jaki miesiąc właśnie się kończy?
Nazwę miesiąca z pewnością przypomni Wam piosenka
PIOSENKA ,,MARZEC CZARODZIEJ”
wykonuje: Łucja Prus
Oczywiście MARZEC !!!
Na pewno wszystkie dzieci widziały wczoraj i dzisiaj za oknem śnieg. Jak to, przecież zimą czekaliśmy na śnieg, dlaczego spadł teraz kiedy mamy WIOSNĘ?
Czasami tak po prostu bywa i pogoda płata nam psikusy.
Mówi o tym nawet ludowe przysłowie:
,,W marcu jak w garncu” – dlatego raz może być na dworze
ciepło i świecić piękne słoneczko.
Innym razem może być pochmurno i zimno,
może padać deszcz, a nawet śnieg.
Adaś prezentuje garnek pogodowy, z którego miesiąc marzec wyjmuje różnego rodzaju pogodę.
Kochane dzieci my, wszystkie panie z naszego przedszkola, bardzo za Wami tęsknimy i żeby było Wam choć trochę cieplej w te chłodne dni, posyłamy Wam cieplutkie uśmiechy.
Dzisiaj jest DZIEŃ BUDYNIU !!!
Lubicie budyń?… wspaniale, bo to bardzo smaczny deser!
Dzisiaj jednak, po wczorajszym muffinkowym łasuchowaniu, nie będziemy razem gotować. Zapraszamy Was i Waszych Rodziców do kuchennego eksperymentowania.
Przed każdym jednak eksperymentem, koniecznie trzeba pięć razy, licząc na paluszkach, powiedzieć słowo ,,BUDYŃ”, dzieląc je na sylaby ,,BU – DYŃ”.
Jak to ćwiczenie logopedyczne wykonać poprawnie, pokaże Wam przemiła Maja
Świetnie!!! A teraz zapraszamy już do kuchni, kuchenne eksperymentowanie czas zacząć !!!
EKSPERYMENT 1. ,,Masa nienewtonowska”
Przygotuj:
– miskę;
– łyżkę;
– wodę;
– mąkę ziemniaczaną.
Wykonanie eksperymentu:
Do miski wlej ćwierć szklanki wody, dodaj około 5 łyżek mąki ziemniaczanej i zobacz jak zachowuje się powstała masa…… czasem jest płynna, jak woda, a czasem jest twarda (stała). Jeżeli masa jest za płynna, dodaj troszkę mąki, natomiast jeżeli jest za twarda, troszkę wody…eksperymentuj!!!
Bardzo ciekawe, prawda? Ugniataj masę rączką…, sprawdzaj jak się zachowuje…, doświadczaj jak w rączce masa się zmienia… i baw się wspaniale!
Eksperyment 2. ,,Wulkan”
Nim jednak zabierzecie się do wykonania drugiego eksperymentu, najpierw ćwiczenia naszej buzi ze słowem ,,BU – DYŃ” – pamiętajcie powtarzamy pięć razy!
Przygotuj:
– małą butelkę, może być po soczku, lub inne wąskie naczynie;
– tackę;
– wodę;
– ocet;
– sodę oczyszczoną.
Wykonanie eksperymentu:
Najpierw do butelki wlej trochę wody, dodaj mniej więcej tyle samo octu, a na koniec wsyp do środka sodę oczyszczoną i obserwuj co się stanie. Kwas zawarty w occie nie bardzo lubi się z sodą, która jest zasadowa, troszkę się ze sobą kłócą i robi się piana.
Doświadczenie możesz powtórzyć i jeżeli wpierw okleisz butelkę np. plasteliną, albo folią aluminiową – zobaczysz prawdziwy wulkan w swojej kuchni! Eksperymentuj !!!
Eksperyment 3. ,,Wiosenny kwiat”
Przed eksperymentem przypominam o ćwiczeniach ortofonicznych
ze słowem ,,BU – DYŃ”
Przygotuj:
– kartkę białego, lub kolorowego, cienkiego papieru;
– nożyczki;
– ołówek;
– miseczkę z wodą.
Wykonanie eksperymentu:
Najpierw narysuj ołówkiem na kartce papieru kwiat o pięciu, sześciu równych płatkach, lub wydrukuj gotowy, wycinamy tylko płatki kwiatka, bez łodygi i liści.
źródło https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/kolorowanki-dla-dzieci/rosliny/kwiatek.html
Następnie, bardzo ostrożnie, wytnij płatki kwiatka samodzielnie, lub poproś o pomoc osobę dorosłą lub starsze rodzeństwo. Pamiętaj, nożyczki mogą być niebezpieczne!!! Możesz też swój kwiatek dowolnie pokolorować.
Teraz zagnij płatki kwiatka do środka nakładając je na siebie po kolei, jeden po drugim.
Następnie włóż ostrożnie kwiatek do miski z wodą tak, aby nie zamoczyć płatków, bo eksperyment się nie uda i uważnie obserwuj co się stanie. Musisz troszkę poczekać, około jednej minuty, na efekt końcowy, ale na prawdę warto.
Wspaniale !!!
Kwiatek otworzył swoje płatki – zakwitł.
Stało się tak dlatego, że włókna celulozy, które zawarte są w papierze, w wodzie napęczniały, czyli napiły się wody i dlatego nasze kwiatki otworzyły się.
Podobały Wam się dzisiejsze kuchenne eksperymenty?
Jeśli tak, to bardzo się cieszymy!!!
Nie zapomnijcie, że dzisiaj jest DZIEŃ BUDYNIU !
Poproście Wasze mamusie,
by na podwieczorek przygotowały Wam ten pyszny deser.
Kochane przedszkolaki, jeśli macie jeszcze ochotę, to oczywiście mamy dla Was kolejną porcję grafomotoryki.
Młodsze dzieci mogą pokolorować obrazek.
źródło: https://stock.adobe.com/images/coloring-book-mashed-potatoes-bowl/247282084
Starsze dzieci mogą również pokolorować obrazek, ale mogą jeszcze dodatkowo pociąć go nożyczkami i ułożyć na nowo.
Zachęcamy do ćwiczenia rączki i przypominamy o bezpieczeństwie!!!
źródło: http://www.mojekolorowanki.pl/a.1188.d.135.Kolorowanka_z_serii_Pozostale.html