Drodzy Rodzice!

Materiał specjalnie dla Was.

Wystarczy kliknąć …

Kilka słów o stresie…

 

rys 1

Baloniku mój malutki…  – kilka słów o stresie i rady jak go rozładować …    

Relaksacja dla przedszkolaków

Kilka słów o stresie…

Codzienny stres jest nieodłącznym elementem życia każdego  z nas. Ostatnia sytuacja związana z epidemią i jej konsekwencjami  zmieniła bardzo nasze życie. Przedłużająca się izolacja,   zmartwienia o zdrowie bliskich, problemy z pracą i wiele innych może powodować silne emocje takie jak: strach, smutek, rozdrażnienie, złość, przygnębienie, niepewność, napięcie. Samo przebywanie non stop  ze sobą powoduję, że częściej dochodzi do napięć i konfliktów.  Stres wiąże się również z reakcjami fizjologicznymi naszego ciała. Znajdując się w stresującej sytuacji odczuwamy przyspieszenie rytmu serca i tętna, skrócenie i spłycenie oddechu, wzrost napięcia mięśniowego. Jest to naturalna reakcja naszego organizmu. Jeśli nie jest zbyt wysoki działa pozytywnie. Mobilizuje nas do działania. W ostatnim czasie ważne jest aby były to działania nakierowane na  wyrabianie zdrowych i bezpiecznych nawyków – np. u dzieci częste  mycie rączek. Kiedy jednak stres jest zbyt wysoki lub długotrwały działa na nas niekorzystnie. Każdy z nas dorosłych ma już przynajmniej  częściowo wypracowane  własne sposoby na stres. Starajmy się je stosować, szukać nowych i dopasować do okoliczności.  Jednym  z nich są ćwiczenia relaksacyjne.  Pamiętajmy, że dzieci, obserwują  nasze reakcje i często je naśladują.  Nasz stres udziela się także im.

Relaksacja…

Kiedy czujemy, że stres jest zbyt duży zachęcam do wyciszenia. Jest wiele sposobów na obniżanie stresu. Przydatne do tego  mogą okazać się ćwiczenia relaksacyjne. Udział w ćwiczeniach  pomaga dzieciom w rozładowaniu negatywnych emocji. Poza tym daje możliwość odpoczynku, odprężenia i  wyciszenia organizmu.

 

Jak wyjaśnić dzieciom działanie stresu

Możemy krótko wyjaśnić dzieciom  jak działa stres porównując go do tytułowego balonika, który jeśli za mocno  go nadmuchany… głośno pęka ! Podobnie  my,  kiedy nazbiera się za dużo napięć często …”wybuchamy”. Jednak gdy  wypuścimy z balonika  nieco powietrza … nic złego z nim się nie dzieje. Podobnie działa na nas relaksacja. Jesteśmy po niej spokojniejsi.

Jak się do tego zabrać …

Tak właściwie potrzebujemy spokojnej muzyki i  kilku minut wolnego czasu. Relaksacja powinna być przeprowadzana w warunkach, które wywołują odprężenie, wprowadzają dzieci w nastrój wyciszenia. Można położyć się na łóżeczku ale atrakcyjniej będzie zrobić mu specjalne miejsce na relaks.  Możemy rozłożyć na podłodze koc, karimatę, miękki dywanik.

Propozycje relaksacji

Zachęcam do tworzenia  własnych tekstów relaksacji. Bohaterami mogą być np. różne zwierzątka, elementy natury. Dziecko samo może podpowiedzieć na jaki temat relaksu ma dzisiaj ochotę. Poniżej zamieszczam własną propozycję „relaksu z chmurką”, który można wykorzystać jako wehikuł do przenoszenia się w różne miejsca,  w różne bajki.  Proszę uruchomić wyobraźnię… Dla zachęty przypominam słynny cytat Alberta Einsteina.

rys 2 rys.2

Relaks z chmurką”

Na pięknym,  błękitnym niebie pojawiła się mała biała chmurka… Była puchata i leciutka… Spojrzała w dół i dostrzegła, że masz ochotę na małą przejażdżkę… Delikatnie uśmiechnęła się  i powiedziała… zapraszam… połóż się  na mnie wygodnie… Jestem mięciutka i delikatna… Będzie Ci  u mnie wygodnie i  bezpiecznie… Zabiorę Cię w piękną podróż…  Będziesz odwiedzał bajkowe krainy…. Oddychaj równiutko i spokojnie …  wdech… wydech… wdech…. wydech… raz… dwa… Dobrze… właśnie tak… Poczuj jak delikatnie kołyszę cię  na boki… w prawo… i w lewo… i w prawo… i w lewo… Jesteś spokojny/a…. odprężony/a…  A teraz płyniemy powolutku do  krainy….            i tutaj snujemy dalej swoją opowieść.

Kolejna propozycja dotyczy relaksu z delfinkiem.

„Relaks z delfinkiem”

Spacerujesz nad brzegiem morza… Fale delikatnie obmywają twoje stopy … Słyszysz leciutki szum wiatru… Jest ciepłe i przyjemne popołudnie…  Morze mieni się delikatnie raz na złoto… raz srebrzyście… Dostrzegasz, że  podpływa do ciebie delfin…. Przyjaźnie zachęca cię do wspólnej podróży…. Wchodzisz powolutku do wody… Chwytasz  za  jego płetwy i suniesz wraz z nim przez fale…. Woda przyjemnie obmywa twoje ciałko… Jest ci przyjemnie… Delfin płynie w kierunku zielonej wysepki…. Kiedy tam dopływacie…. delfin wskazuje, że masz iść dalej w głąb wyspy… Idąc piaszczystym brzegiem dostrzegasz przed sobą przepiękny bajeczny ogród… Znajdujesz w nim cień i odpoczynek… Rozglądasz się dookoła i w środku dostrzegasz źródełko… Jego woda jest czysta…  Obok rosną kolorowe kwiaty… Zrywasz żółty  kwiat … jest to kwiat dobrego nastroju …. Wypijasz z niego kilka kropel wody źródlanej…. i czujesz, że się uśmiechasz…, stajesz się pogodny…. Zrywasz drugi czerwony kwiat…. czerpiesz nim wodę i  dostajesz moc siły…. Stajesz się  silny i wytrzymały …. W końcu zrywasz kwiat niebieski, który symbolizuje spokój… Wypijasz kilka kropel i stajesz się spokojny… Ogrania cię przyjemne rozluźnienie…  Opuszczasz ogród i kierujesz się w stronę delfinka… Ten zabiera Cię w drogę powrotną … Płynie z Tobą  aż do brzegu, z którego rozpoczęła się podróż…  Wychodzisz z wody i czujesz w sobie moc …. siły, mądrości i spokoju… Spokojnie oddychamy… Zbliżamy się do końca relaksu… Liczymy 5…4…3…2…1…  i otwieramy oczy.

Dodatkowa rada…

Warto pamiętać, że dzieci łatwo się zniechęcają, zwłaszcza jeśli czują się do czegoś przymuszane. Dlatego pierwsze relaksacje powinny być  krótkie.  W miarę upływu czasu stopniowo  je wydłużamy. Pamiętajmy aby  chwalić dzieci za zaangażowanie i postępy.

Propozycje stron z nagranymi relaksami i bajkami relaksacyjnymi:

Możemy skorzystać z gotowych I nagranych już relaksacji i ćwiczeń  Kilka propozycji z linkiem i  krótkim opisem zamieściłam poniżej.

 

  1. Medytacja dla najmłodszych na dobranoc – trwa 5 minut

https://www.youtube.com/watch?v=MI15bk6UOCY

  1. Krótka bajka relaksacyjna z kotkiem   – trwa  5 minut

https://www.youtube.com/watch?v=p9h8SChtrjI&t=82s

3.Klasyczna relaksacja z misiem  – trwa  7 minut

https://www.youtube.com/watch?v=P8128iS8o0g

  1. Relaksacja „Wróżki” wyciszająca przed snem – 12 minut

https://www.youtube.com/watch?v=NogFFcflgSU

5.Ćwiczenia oddechu   z książeczki „Spokój i uważność żabki” –  trwa  4  minuty      https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q&t=144s

 

Propozycje stron zawierających różne ćwiczenia  obniżające stres:

  1. Na stronie poniżej można znaleźć różne ćwiczenia oddechowe dla dzieci na wesoło . Miedzy innymi – oddech lamparta, oddychanie w stylu słonia, czy grę w węża.

https://pieknoumyslu.com/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/

  1. Kolejna propozycja krótkich technik relaksacyjnych – ” zdmuchnij świeczkę”, „historia żółwia”  czy ” zabawa z nasionkami”.

https://pieknoumyslu.com/techniki-relaksacyjne-gry-dzieci/

  1. Kilka prostych ćwiczeń na zwiększenie kontroli nad emocjami i wyciszenie.

http://topniusy.eu/psycholog-zdradza-8-genialnych-sztuczek-dzieki-nim-twoje-dziecko-bedzie-zdrowe-i-silne-emocjonalnie/

  1. Kilka ćwiczeń na rozluźnianie ciała.

http://jeeyoga.com/stres-w-szkole-3-proste-techniki-relaksacyjne-dla-dzieci/

  1. Trzy bajki relaksacyjne: o wróbelku, niedźwiadku i kotku.

 https://www.przedszkola.edu.pl/bajka-relaksacyjna.html

  1. Bajki relaksacyjne na dobranoc o „Wróżce i drewniany pajacyku”, „Jestem roślinką” i „Wieczorna opowieść”.

http://przedszkole3.hajnowka.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=200:bajki-relaksacyjne&catid=44:zabawy-z-mam-i-tat&Itemid=121

Myślę, że spośród i opracowanych i zebranych przeze mnie propozycji każdy znajdzie coś dla swojego dziecka. Mam nadzieję, że  dla Was  drodzy Rodzice,  to także będzie chwilka odpoczynku i wyciszenia,  a może  inspiracja  do tworzenia  własnych relaksacji ?

 psycholog Liliana Białas

______________________________________________________________

źródła ilustracji:rys.1  http://jeeyoga.com/stres-w-szkole-3-proste-techniki-relaksacyjne-dla-dzieci/rys.2  https://youngface.tv/wyobraznia-czy-potrzebna/

Koronawirus a dziecko.

Dekalog dla Rodziców

1. Przekazuj dziecku rzeczowe, sprawdzone informacje, dostosowane do jego wieku i poziomu rozumienia.
2. Nie siej paniki, ale też nie bagatelizuj problemu. Nie pozwól, by Twój niepokój udzielił się dziecku.
3. Pamiętaj, że dziecko obserwuje Twoje reakcje i stara się je naśladować! Twój wzorzec ma ogromny wpływ na jego zachowanie i odczuwanie.
4. Nie narażaj dziecka na zalew informacji, może to tylko potęgować niepokój. Wyłącz telewizor, nie roztrząsaj problemu w obecności dziecka.
5. Rozmawiaj, wyjaśniaj, odpowiadaj na pytania. Nie „zamiataj pod dywan”. Zapewniaj dziecko o swoim wsparciu i gotowości pomocy.
6. Zwróć uwagę na emocje! Pozwól dziecku na ich przeżywanie – nie bagatelizuj i nie pomniejszaj ich. Pomóż je nazwać. Podkreśl, że strach jest naturalną reakcją.
7. Chwal jego zachowania związane z ostrożnością (ale bądź czujny, aby nie nakręcać spirali strachu).
8. Wykorzystaj czas na lepsze poznanie swojego dziecka oraz pogłębienie więzi w Rodzinie. Możecie zrobić wspólnie coś, na co brakuje na co dzień czasu (gra, uporządkowanie zdjęć, kronika rodzinna itp.).
9. Nie zalewaj jednak dziecko propozycjami ciągłych aktywności. Zapytaj, co ono chciałoby zrobić.
10 Bądź optymistą! Ten trudny czas kiedyś się skończy. Może nauczy nas czegoś dobrego.

źródło: profil Facebook Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Lublińcu.

Zachęcamy do odwiedzania profilu poradni, na którym znajda państwo wiele ciekawych materiałów pomocnych w współpracy z dzieckiem w tym szczególnym czasie.

 

A teraz niespodzianka bajka terapeutyczna  o jeżu Bartku,  który zostaje w domu.

Jeżyk-Bartek

Bajka terapeutyczna: „Jeżyk Bartek zostaje w domu”. (recenzja oraz bajka do pobrania!) #wsparciewkoronie

 

 

Kategorie: 2019/2020

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content